P
Marketingový slovníček

PPC — Pay Per Click (česky platba za proklik) — je v online marketingu platební model výkonové reklamy, kdy inzerent neplatí za zobrazení své reklamy, ale pouze za prokliknutí z této reklamy na svou webovou stránku.

Reklamní PPC systémy

V České republice jsou nejznámější tyto reklamní systémy:

  • Google Ads (do června 2018 Google AdWords) — reklamní systém společnosti Google, Inc. 
  • Sklik.cz — reklamní systém společnosti Seznam.cz, a.s.
  • Meta Ads (dříve Facebook Ads) — reklamní systém společnosti Meta Platforms, Inc.
  • eTarget — otevřená platforma, která kromě vlastní sítě poskytuje přístup do největších globálních sítí jako Rubicon, Google Display Network, Internet Billboard, Smart Adserver apod. 
  • AdFOX — služba byla v březnu 2011 zrušena.
Logo Google AdsLogo Google Ads
Logo Sklik.czLogo Sklik.cz

Kde lze PPC reklamu vidět?

PPC reklamu můžete vidět ve vyhledávačích, na zpravodajských portálech a řadě partnerských webů obsahové sítě Google Ads a Sklik.cz (Seznam). Reklamy v sytému Meta Ads pak můžete vidět na sociálních sítích Facebook a Instagram.

PPC reklama ve vyhledávání

PPC reklama ve vyhledávání GooglePPC reklama ve vyhledávání Google

PPC reklama se zobrazí ve výsledcích vyhledávání Seznam a Google právě ve chvíli, kdy uživatel aktivně hledá to, co vy jako inzerent nabízíte. 

PPC reklama ve vyhledávání Seznam.czPPC reklama ve vyhledávání Seznam.cz

Produktová PPC reklama

Produktová  PPC reklama na GoogleProduktová PPC reklama na Google

Produktové PPC reklamy můžete opět vidět nejčastěji ve výsledcích vyhledávání Seznam a Google. Zobrazují se obvykle na specifičtější longtailové dotazy — např. televize lg 4k, pračka se sušičkou šířka 40 cm apod.

Produktová  PPC reklama na SeznamuProduktová PPC reklama na Seznamu

Uživatel vidí ještě před kliknutím na reklamu obrázek produktu, aktuální cenu, prodejce a další informace, které jsou dostupné z XML feedu inzerenta.

PPC reklama v obsahové síti

PPC reklamy v obsahové síti se mohou na základě cílení zobrazovat v určitém kontextu, určitému publiku, v určitých lokalitách apod.

Obsahová síť Sklik.cz

PPC reklama v obsahové síti systému Sklik.cz se zobrazuje na nejčtenějších webech v České republice. Jde např. o servery Novinky.cz, Seznam Zprávy, iDnes.cz,  Super.cz, Proženy.cz, Sport.cz, Sauto.cz, Nova.cz, JízdníŘády.cz, Sreality.cz, apod.

PPC reklama v obsahové síti (Novinky.cz)PPC reklama v obsahové síti (Novinky.cz)

Podle informací serveru NetMonitor, z března 2018, můžete díky obsahové síti Sklik.cz zasáhnout přes 95 % české internetové populace.

Obsahová síť Google Ads

PPC reklama v obsahové síti systému Google Ads se zobrazuje na asi dvou milionech webů, videí a aplikací. 

PPC reklama v obsahové síti (YouTube.com)PPC reklama v obsahové síti (YouTube.com)

Reklamy v obsahové síti mohou podle serveru Comscore oslovit více než 90 % uživatelů internetu na celém světě.

Proč PPC reklama

  • Lidé využívají vyhledávače, když hledají konkrétní informace, a proto je zde PPC reklama perfektně cílená.
  • Jako inzerent neplatíte za to, že vaše reklamy někdo vidí, ale pouze za to, že přijde na váš web.
  • U PPC reklamy můžete poměrně přesně měřit výsledky.

PPC reklama a měření její úspěšnosti

Měření a optimalizace PPC kampaní

Aby byla PPC reklama dlouhodobě úspěšná, je velice důležité reklamní kampaň průběžně vyhodnocovat a optimalizovat.

Poměrně často se stává, že si nedostatečně poučený inzerent PPC reklamu nastaví sám a ta, pokud není dál optimalizována na základě výkonu, vede k nevýhodným cenám. 

Nastavení analytických nástrojů u PPC reklamy

U PPC reklamy je velmi důležité věnovat čas i nastavení analytických nástrojů a jejich následnému používání. Je důležité si zvolit správné klíčové metriky (KPI), které budete jako inzerent sledovat a hodnotit. Mezi nejpoužívanější metriky patří např. CPC (cost per click), CTR (click through rate) či oblíbené PNO (podíl nákladů na obratu).

Výkon kampaní e možné sledovat jak v samotném reklamním systému (Sklik.cz, Google Ads), tak např. i v Google Analytics.

Aukce a skóre kvality

Nákup reklamy v PPC systémech se realizuje pomocí aukce. Čím vyšší částku jste ochotni zaplatit za jeden proklik, tím větší šanci na lepší pozici máte. O samotném umístění inzerátu však nerozhoduje pouze nabídnutá cena, ale i tzv. skóre kvality.

Skóre kvality slouží k vyhodnocení kvalitativních faktorů reklamy počínaje metrikou CTR a konče kvalitou stránky, na kterou inzerát odkazuje (landing page). I proto je důležité při samotném plánování PPC kampaní připravit i kvalitní kreativu — tzn. texty reklam, bannery i samotné landing pages.


Více k tématu PPC reklama:


Heslo zpracoval: Marek Rolný 4. 3. 2018 (aktualizace: 25. 6. 2022)

Jste připraveni vyladit svoji strategii?