Guerilla marketing

G
Marketingový slovníček

Guerilla marketing je forma marketingové strategie, která má za cíl pomoci především malým a středním podnikům bojovat se svou konkurencí s využitím velmi nízkých rozpočtů. Za konceptem guerilla marketingu tedy nestojí peníze, ale především nápad.

Pojem guerilla marketing byl oficiálně poprvé použit v roce 1984 v knize Guerrilla Marketing, kterou napsal Jay Conrad Levinson, který je považován za otce zakladatele tohoto směru. Guerilla marketing definuje jako nekonvenční marketingovou kampaň, jejímž účelem je dosažení maximálního efektu s minimem zdrojů.

Jay Conrad Levinson, foto: Ralph ZuranskiJay Conrad Levinson, foto: Ralph Zuranski

Tento princip marketingu je odvozen od partyzánského boje. Guerilly byly malé partyzánské jednotky, které většinou čelily technicky lépe vybavené přesile. Úspěchy v boji jim přinášela právě znalost území, na kterém bojovaly, protože zpravidla šlo o jejich domácí teritorium, a samozřejmě chytrost, s jakou dokázaly protivníka překvapit, zaútočit na něj, či ho dokonce i porazit. Důležitou součástí při tvorbě guerillové kampaně je tedy vytvořit bojovou (marketingovou) strategii na přesně vytyčeném území.

Od osmdesátých let je guerilla marketing využíván nejen malými společnostmi, ale také velkými a nadnárodními firmami.

Jak si udělat levnou reklamu v přímém přenosu na Olympiádě? Firma Beats pozvala sportovce do klubu a rozdala jim sluchátka.Jak si udělat levnou reklamu v přímém přenosu na Olympiádě? Firma Beats pozvala sportovce do klubu a rozdala jim sluchátka.
Sluchátka Beats v přímém přenosu.Sluchátka Beats v přímém přenosu.

Taktiky postavené na guerilla marketinku jsou nejvíce ze všeho nečekané, nekonvenční, interaktivní a levné.

Internet a sociální sítě poskytují prostor, kde je obrovský potenciál k uplatňování těchto marketingových taktik a strategií. Rychlost šíření zpráv je zde mnohem vyšší než v reálném světě, lidé jsou nabádáni k sdílení všemožných zpráv a informací při minimálním omezení svobody projevu. Objevovaní fungujících propagačních strategií, kromě placených inzerátů, se zde tedy vyloženě nabízí.

 


Heslo zpracoval: Marek Rolný 2. 1. 2012 (aktualizace: 2. 1. 2012)

Jste připraveni vyladit svoji strategii?