Pojem guerilla marketing byl oficiálně poprvé použit v roce 1984 v knize Guerrilla Marketing, kterou napsal Jay Conrad Levinson, který je považován za otce zakladatele tohoto směru. Guerilla marketing definuje jako nekonvenční marketingovou kampaň, jejímž účelem je dosažení maximálního efektu s minimem zdrojů.
Tento princip marketingu je odvozen od partyzánského boje. Guerilly byly malé partyzánské jednotky, které většinou čelily technicky lépe vybavené přesile. Úspěchy v boji jim přinášela právě znalost území, na kterém bojovaly, protože zpravidla šlo o jejich domácí teritorium, a samozřejmě chytrost, s jakou dokázaly protivníka překvapit, zaútočit na něj, či ho dokonce i porazit. Důležitou součástí při tvorbě guerillové kampaně je tedy vytvořit bojovou (marketingovou) strategii na přesně vytyčeném území.
Od osmdesátých let je guerilla marketing využíván nejen malými společnostmi, ale také velkými a nadnárodními firmami.
Taktiky postavené na guerilla marketinku jsou nejvíce ze všeho nečekané, nekonvenční, interaktivní a levné.
Internet a sociální sítě poskytují prostor, kde je obrovský potenciál k uplatňování těchto marketingových taktik a strategií. Rychlost šíření zpráv je zde mnohem vyšší než v reálném světě, lidé jsou nabádáni k sdílení všemožných zpráv a informací při minimálním omezení svobody projevu. Objevovaní fungujících propagačních strategií, kromě placených inzerátů, se zde tedy vyloženě nabízí.
Mohlo by vás zajímat:
- Hesla: Astroturfing, Buzz marketing, Inbound marketing
- Využíváte parazitující marketing? (ambush marketing)
- TikTok a spol.: Nepodceňujte nové formáty a příležitosti