Chcete zapůsobit na poli internetového marketingu? Už jste do něj investovali a kýžený výsledek stále v nedohlednu? Následující řádky vám pomohou odhalit možné příčiny neúspěchu anebo ještě lépe - poradí vám, jak se mu vyhnout.

1) Chybí plán a strategie

Bezhlavé investování peněz a marketingové aktivity, které nestojí na žádném plánu či strategii mohou zabrat, ale většinou se spíše jedná o štěstí, které se už podruhé dostavit nemusí. Naše rada zní: Vypracujte si alespoň základní marketingovou strategii!

Odpovězte si na základní otázky:

  • Kdo je můj zákazník?
  • Kde ho na internetu potkám a jak ho můžu oslovit?
  • Proč ho má zajímat můj produkt? Co mu přinese?

Důležité je také sledovat, která marketingová metoda je účinná, která ne a správně rozložit rozpočet.

Vytvořit takovou strategii není úplně jednoduché, ale čas, který do tvorby investujete, se Vám rozhodně vrátí v podobě fungujícího byznysu!

Zahájit podnikání bez podnikatelského plánu je jako vyplout na moře bez mapy a dalekohledu. Nikdy nevíte, kdy narazíte na nějaký útes.“ Miroslav Řihák, podnikatel roku 2004

2) Marketingové aktivity nejsou provázané

Je až zarážející kolik peněz jsou lidé ochotni utratit za PPC reklamu, zápisy do firemních katalogů nebo za SEO. Nic proti zmíněným nástrojům, naopak, ale i s nimi se musí umět zacházet. Podívejme se na příklad z praxe:

Majitel internetového obchodu se rozhodl svou živnost trochu rozproudit“ a pro svou cestu k úspěchu zvolil optimalizaci pro vyhledávače (SEO). Jistě, většina lidí přichází na web z vyhledávačů.

U jisté firmy si tedy objednal SEO analýzu. Z ní se následně dozvěděl, že na jeho e-shop vede málo zpětných odkazů a u stránek má nevhodně navržená URL. Zajistil si tedy úpravu URL a registrací do stovky katalogů získal zpětné odkazy. Dále však svůj obchod měnit nechtěl, neboť se mu zdál funkční.  Mýlil se - navigace v obchodě byla nelogická, grafika nepůsobila důvěryhodně a kvalitní obsah zcela chyběl.

Po třech měsících sledování pozic ve vyhledávačích však majitel e-shopu vzteky supěl. Pozice se sice o něco vylepšily, ale místo očekávaného přírůstku zákazníků a objednávek vzrostla pouze čísla na straně nákladů. Obchod i nadále strádal.

Co z toho plyne? Základním kamenem internetového marketingu je dnes obvykle stále firemní web. Marketingové metody jako je SEOPPC reklama nebo firemní zápisy do katalogů jsou určené především k tomu, aby na vaši stránku přivedly návštěvníky. Vaše webová stránka pak musí z tohoto návštěvníka udělat zákazníka. Přesvědčit ho, že váš produkt či služba pro něj mohou být přínosem a umožnit mu jejich nákup či jinou konverzi.

Cílem jsou konverzeCílem jsou konverze

3) Nejasné cílení

Konzultant: „A koho by měl být ten Váš nový web především zasáhnout?
Majitel lokálního pneuservisu: „No, měl by zasáhnout všechny.“

Chyba! Nikdy nechtějte mířit na všechny, protože pak obvykle nezasáhnete nikoho. Těžko prodáte pneumatiky člověku, který nemá auto nebo je z druhého konce Evropy a Vy nemáte dostatečně propracovanou logistiku. Proto poznejte svého zákazníka a pokuste se cílit právě na něj. Čím konkrétněji, tím lépe.

Pokud nemíříte na jasný cíl, nemůžete ho zasáhnout.Pokud nemíříte na jasný cíl, nemůžete ho zasáhnout.

4) Volba špatných nástrojů

Svou cílovou skupinu musíte také umět oslovit pomocí vhodných metod — nástrojů. V poslední době můžeme pozorovat obrovský boom sociálních médií. Mnohé firmy na novou situaci zareagovaly pružně a vytvořily si firemní stránky na sociálních sítích. Tyto stránky ale dále nerozvíjely, nehledaly možnosti, jak je lépe využívat. Mnozí majitelé webů si založili firemní stránky na Facebooku zkrátka proto, že je zde měla i konkurence a nepřemýšleli nad tím, zda je vůbec Facebook vhodný i pro ně.

Oslovení zákazníků a systematické budování značky je vždy otázkou promyšlené strategie, která stojí na KOMBINACI komunikačních kanálů.

Kombinace vhodných komunikačních nástrojůKombinace vhodných komunikačních nástrojů

5) Podceňování rozpočtu

Internetová populace stále sílí a roste. Mnozí majitelé firem mají pocit, že s internetem umí pracovat kde kdo a investice do tohoto média podceňují.

Za jednu vizitku jsou ochotní zaplatit dvě koruny, za pronájem jednoho billboardu 6 - 10 000 korun měsíčně, televizní reklama je otázkou milionových rozpočtů. Přesto však odmítají investovat několik desítek tisíc měsíčně do internetového marketingu, který je přitom mnohem efektivnější.

Založení stránky na Facebooku nebo správu některých sociálních médií můžete zvládnout sami, je ale nutné si uvědomit, že i když za to nezaplatíte specializované agentuře, do kvalitního a propracovaného marketingu musíte investovat přinejmenším notnou dávku svého času.

Závěr

Možná se vám zdá, že jsou všechny tyto body naprosto jasné a není možné v nich chybovat. Vězte však, že naše každodenní praxe ukazuje opak. Tyto chyby pak mohou za zbytečně uracené peníze a nefungující řešení.