Jak si vybrat vhodnou doménu

Chcete si zaregistrovat novou doménu a přemýšlíte nad jejím názvem a vhodnou koncovkou? Tato stránka vám pomůže při výběru a správném rozhodnutí.

 

Výběr doménového jména je pouze na vás. Vybrat si můžete jakékoli doménové jméno, které nemá registrované někdo jiný nebo není rezervováno. 

Doménu začněte vybírat od konce

Nejprve se rozhodněte, jakou bude mít vaše doména koncovku (TLD). Pokud podnikáte v České republice, je určitě vhodné vlastnit národní doménu s koncovkou .cz. Pokud se chcete prezentovat mezinárodně, můžete zvolit např. generickou doménu s koncovkou .com nebo .biz. Obě tyto domény jsou primárně určeny pro podnikání.

Přehled některých generických domén

Generické domény nejvyššího řádu (generic TLD, gTLD) jsou (teoreticky) společné pro určitý typ subjektů.

  • .com – pro komerční (ziskové) organizace (commercial)
  • .biz – pro obchod (business)
  • .net – pro organizace zajištující provoz sítě (network)
  • .org – pro neziskové organizace (organization)
  • .name – pro osobní stránky jednotlivců
  • .info – pro servery s informacemi (prakticky neomezené využití)
  • .mobi – pro poskytovatele mobilních produktů (mobile)

Národní domény

Národní domény nejvyššího řádu (country-code TLD, ccTLD) jsou společné pro domény jednoho státu.  Dvoupísmenný název národních domén odpovídá většinou kódu země podle ISO 3166-1. Např.:

  • .cz – Česká republika
  • .sk – Slovensko
  • .pl – Polsko
  • .ru – Rusko
  • .dk – Dánsko

Doména, z anglického domain name (doménové jméno), je jednoznačné označení počítačů nebo sítí připojených k internetu.

Jakou vybrat doménové jméno

Jak by mělo vypadat doménové jméno

Pro firemní prezentaci by se doménové jméno mělo rovnat názvu firmy. Např.:

  • www.bata.cz – Baťa a.s.
  • www.unis-n.cz – UNIS-N, spol. s r.o.
  • www.micos.cz – Micos spol. s r.o.

Nebo můžete spojit s doménou a svůj obor podnikání. Už z domény pak bude každému jasné, čím se vaše firma zabývá. Např.:

  • www.elektro-spacil.cz
  • www.ofenzivni-marketing.cz
  • www.dreveny-nabytek.cz

Jak by doménové jméno vypadat nemělo

U každé koncovky (TLD) je stále těžší najít vhodnou jednoslovnou doménu. Proto patrně budete vybírat doménové jméno, které obsahuje více slov. Takto by ale doména rozhodně vypadat neměla:

  • www.nabizimenejlevnejsiubytovanivpraze.cz
  • www.kvalitni-redakcni-system-pro-internet.cz

Obecně by mělo být doménové jméno krátké a snadno zapamatovatelné.

Domény a firemní marketing

Free domény a free maily

Na své doméně si můžete zřídit také neomezené množství* firemních e-mailů, které budou na vizitce či firemních stránkách vypadat líp, než např.: frantisek.vomacka@seznam.cz.

Pamatujte, že i e-mailovou adresou můžete budovat jméno vaší společnosti či firmy.

Čitelnost a diktování do telefonu

Dobré je také pamatovat na to, že svou doménu budete svým obchodním partnerům diktovat do telefonu a nebo ji budete používat třeba v rozhlasové reklamně. Tzn. že by doména měla být vždy srozumitelná cílové skupině v zemi, kde podnikáte. Pozor na cizí výrazy, zdvojené hlásky, apod.

  • www.skyballoons.cz
  • www.weto.cz

Pokud používáte doménu s pomlčkou, je pro tento případ vhodné si zajistit i doménu bez pomlčky, kterou na správnou variantu přesměrujete. Do telefonu se bude určitě lépe diktovat www.optimalmarketing.cz než www.optimal-marketing.cz.

Domény a SEO

Možná vás také zajímá, jaký je význam domény pro vyhledávače a internetové katalogy. Je to logické. Už v době klasických telefonních seznamů volili podnikatelé názvy svých firem tak, aby bylo jméno jejich firmy co nejvíce vidět (např. AAA AUTO). Na internetu hrají prim vyhledávače a posedlost, vložit klíčové slovo všude tam, kam to jde. Ano, vložit klíčové slovo do domény může mít pro vaše podnikání pozitivní význam (viz. výše), ale určitě to nepřehánějte.

Pamatujte, že ideální doména je ktátká a dobrých pozic ve vyhledávačích dosáhnete spíše kvalitním obsahem než tvarem doménového jména.

Pokud se rozhodnete klíčová slova v doméně použít, je třeba, aby je vyhledávače „viděly“ a to zejména pokud to bude doména složena z více slov (více než dvě slova však nedoporučujeme). Pro většinu fultextových vyhledávačů je spolehlivým oddělovačem - spojovník (pomlčka).

  • www.elektro-spacil.cz
  • www.ofenzivni-marketing.cz
  • www.dreveny-nabytek.cz

Pokud budete tedy z výše uvedených důvodů vlastnit i variantu domény „bez pomlčky“, je třeba zajistit její přesměrování tak, aby pro vyhledávače existovala pouze jediná doména („s pomlčlou“) a vy jste se tak vyhnuli nežádoucímu duplicitnímu obsahu.

Klíčové slovo v doméně a URL má pro SEO význam především jako anchor text při získávání zpětných odkazů.