Jak nastavit cíle v Google Analytics

Google Analytics je výborný nástroj pro sledování návštěvnosti a výkonnosti webových stránek. Bez vhodného nastavení vám však nepřinese ten správný efekt. Pokud tedy znáte cíle svého webu a chcete je měřit, nastavte si správně svůj Google Analytics.

 

Definujte jasně cíle svého webu

Pokud provozujete firemní web, měl by mít jasně definované své cíle. Cílem webu může být odeslání objednávky, odeslání poptávkového formuláře, přihlášení se do e-mailového autoresponderu či cokoliv jiného. Ideální je, když to můžete změřit, protože jak prý řekl Lord Kelvin: „Když nelze něco změřit, nelze to ani zlepšovat.“. A webová analytika je základním nástrojem pro optimalizaci webu a marketingových kampaní.

Zdroje návštěvnosti, web a jeho cíle

Promyslete pečlivě cíle svého webu a podřiďte jim i cíle svých online kampaní

Kde nastavíte cíle v Google Analytics

Nastavení cílů v Google Analytics je poměrně snadné a provádí se v sekci Správce, v části Profily. Zde pak kliknete na záložku Cíle

Nastavení cílů v Google Analytics v části Profily

Nastavení cílů v Google Analytics najdete v části Profily

V Google Analytics je nyní možně nastavit pro jeden profil až 20 cílů. Cíle jsou pro přehlednost rozděleny do 4 sad. Každá sada pak obsahuje 5 cílů.

Záložka cíle v Google Analytics

Záložka cíle v Google Analytics

Samotné nastavení možnosti cílů si nejlépe ukážeme na konkrétní příkladu. 

Nastavení konkrétního cíle: Odeslání objednávky

Příklad nastavení cíle v Google Analytics

Typickým cílem firemního webu je odeslání poptávkového, či objednávkového formuláře. Nemusí to být zrovna e-shop. Můžete nabízet třeba nějaké služby, jeden hlavní produkt, nebo nabízíte nějakou ochutnávku služeb za odeslaný kontakt zdarma.

Typ cíle

Ve všech uvedených příkladech je cílem webu zobrazení konkrétní (tzv. poděkovací) stránky. Typ cíle bude tedy adresa URL. Mimo tuto možnost nabízí Google Analytics ještě 3 další:

  • Doba trvání návštěvy — tedy čas strávený na vašem webu
  • Stránka/návštěva — tedy počet stran, které si uživatel prohlédl při jedné návštěvě
  • Událost — tedy uskutečnění určité (např. javascriptové) události

Možnosti jednotlivých typů jsou patrné z jejich pojmenování. Nejčastěji však doporučujeme použít jako cíl zobrazení konkrétní stránky.

Podrobnosti cíle

Pokud jste si jako cíl zvolili Cíl adresy URL, zadáte nyní adresu cílové stránky (pole Cílová adresa URL).

Další volbou je Typ shody. Té je třeba věnovat pozornost pokud URL adresa cílové stránky ponese např. nějaké parametry. V takovém případě zadáme část adresy a nebo využijeme regulární výrazy. V opačném případě ponecháme volbu Přesná shoda.

Ke každému cíli můžete dále přiřadit i jeho hodnotu. Hodnota by měla vyjadřovat přínos, který pro vás splnění daného cíle má. Tuto položku však nemusíte nutně vyplňovat.

Jak v Google Analytics nastavit cestu k cíli

Pokud jsme podrobnosti cíle vzali pro zjednodušení hopem, tak nastavení cesty k cíli ale rozhodně pozornost věnujeme. Nastavení vám pomůže odhalit slabiny webu. Typickým příkladem může být například nákupní proces v e-shopu.

Vizualizace cesty k cíli v Google Analytics pomocí konverzního trychtýře (tzv. funnel) 

Vizualizace cesty k cíli v Google Analytics
pomocí konverzního trychtýře

Samotné nastavení cesty k cíli v Google Analytics je poměrně intuitivní. Zaškrtnete pole Použít cestu a dále pokračujete podle příkladu uvedeném na následujícím obrázku.

Nastavení cesty k cíli v Google Analytics 

Nastavení cesty k cíli v Google Analytics

Pamatujte: Měření a vyhodnocování cílů je základním krokem k optimalizaci webu a marketingových kampaní.