Evoluce mediální komunikace

Thomas Baekdal vydal v dubnu 2009 na svém webu Baekdal.com zajímavý článek, který velmi působivou formou mapuje komunikaci za posledních 200 let a odvážně se dívá i dopředu.

 

Každý inzerent chce určitě oslovit svou cílovou skupinu. Donedávna možná stačil inzerát v novinách a všichni věděli o vašem produktu. Je to i dnes stále tak jednoduché? A jak to bude zítra? Thomas Baekdal začíná svou odpověď pohledem do minulosti.

Graf: Podíl komunikačních médií v čase

Podíl komunikačních médií v čase

Z tržiště před televizi

Když jste chtěli v roce 1800 něco prodat a nebo získat informace, museli jste vyjít ven na tržiště. Tam se šířily novinky a informace. „Od úst k ústům.“

Do této situace zasahují po sto letech výrazněji až noviny. Lidé ještě stále získávají informace na ulici, ale noviny získávají moc. Čte se! Můžete získat zprávy z míst, kde jste nikdy nebyli a sdělovat své myšlenky lidem, které jste nikdy neviděli. Je to první revoluce ve získávání informací.

Graf: 1900 - Noviny a časopisy získaly významný podíl komunikačních médií

1900 - Přečtěte si o tom!

Noviny dominují informacím více než 60 let. Pokud chcete v této době někomu říct o vašem výrobku, musíte se obrátit na tisk.

Od roku 1920 začíná přitahovat pozornost lidí nové médium – rádio. Živé zprávy z rádia pak dále doplňují podrobné tištěné informace z novin a časopisů až do příchodu televize.

Graf: 1990 - Televize získala významný podíl komunikačních médií

1990 - Věk televize. Informace teď nejen slyšíte, ale i vidíte.

Televize postupem času ukrajuje významný podíl novinám, rozhlasu i místnímu tržišti. Už nemusíte nikam chodit a informace nejen slyšíte, ale i vidíte.

Začíná věk internetu

Píše se rok 1998 a internet se mění z „místa pro podivíny“ na prostor, kde musí mít své webové stránky každá firma. Mnoho lidí ještě není připojeno, ale všichni se shodují, že je to úsvit nové éry. Internet je nyní místem, kde každý může získat téměř jakékoliv informace.

Graf: 2004 - Význam internetu v komunikačních médiích posiluje

2004 - Internet. Můžete znovu komunikovat.

Je tady rok 2004. V kamenném světě stále vládne televize a tisk, ale on-line svět je tady. Rodí se stále více webových stránek. Poprvé objevuje pojem informační přetížení. Tvořit web již není jen výsadou odborníků. Publikovat může najednou každý a z fenoménu blogů se pomalu rodí sociální sítě. Od roku 1800 se poprvé razantně mění situace. Už nejste jen příjemci informací, ale opět můžete komunikovat.

Sociální sítě

Rok 2007 poprvé ukazuje jak silný je hlas lidu. Televize přestává hrát prim. Končí doba pasivního přijímání informací. Každý vytváří svůj malý svět, přátele se spojují a sociální sítě se stávají nejlepším nástrojem pro publiování a přijímání informací. V roce 2009 je již vše sociální:-)

Graf: 2009 - Významný podíl mají sociální sítě

2009 - Sociální sítě, sociální sítě, sociální sítě...

Budoucnost

Sociální novinky přímo od pramene stále častěji obcházejí tradiční mediální kanály. Říkají přímo vám to co potřebujete vědět.

Zprávy budoucnosti: Zprávu sami vysíláte pomocí mobilu přímo od nehody.

Došlo k nehodě. Zavolejte někdo 911

 

Stále více služeb je na mobilních telefonech. Informace jsou stále cílenější a tak místo informací o všech restauracích na světě, dostanete jen informace o restauracích ve vašem okolí. To co se chystá, je daleko nad rámec jednoduchého geo-zaměření, které známe již dnes.

Rozvíjí se nová vlna zábavy (světle modré a fialové plochy), kde dominují hry, video a audio kanály. Místo ladění televize, můžete sami rozhodnout, co a kdy uvidíte.

Proud novinek bude více přizpůsoben pro každou jednotlivou osobu. Vše bude zahrnovat některé formy cílení. 

Statické a kontrolované formy informací, které vidíme dnes jsou minulostí.

Jste připraveni?

Jak jste na tom? Jste připraveni na budoucnost a nebo se stále snažíte chytit ujetý vlak? Je váš produkt v proudu přátelských zpráv a doporučení na Facebooku? „Štěbetá“ se o něm na Twitteru?

Zdroj: Where is Everyone?